Vineland Adaptive Behavior Scales

Summary

The 20-item Vineland Adaptive Behavior Scale has been used in the SOEP since 2005 to assess parents’ ratings of their 2-3-year-old children in the areas of language, everyday skills, motor skills, and social relationships.

Theoretical Background

Especially at an age when individual functions such as linguistic, mathematic, and social competencies are still relatively undifferentiated, adaptive behavior offers a true-to-life measure of child development in an everyday life context that is significant for the child. Measuring this adaptive behavior also does not require testing the child but rather takes place in the framework of a reporting procedure in which a person who is familiar with the child’s adaptive behavior in everyday life provides specific descriptions of the child’s behavior.

Scale Development

The scale is based on a German adaptation (Tietze et al. 1998) of the Vineland Adaptive Behavior Scale by Sparrow, Balla und Cichetti (1984). For use in the SOEP survey framework, the scale was reduced to 20 items. Further information can be found in Schmiade, Spieß, & Tietze (2008).

References

Schmiade, N., Spieß, C. K., & Tietze, W. (2008). Zur Erhebung des adaptiven Verhaltens von zwei- und dreijährigen Kindern im Sozio-oekonomischen Panel (SOEP). Berlin: DIW Berlin.

Sparrow, S. S., Balla, D. A., & Cicchetti, D. V. (1984). Vineland Adaptive Behavior Scale. A revision of the Vineland Social Maturity Scale by Edbar A. Doll. Survey Form Manual. Circle Pines, Minnesota: American Guidance Service.

Tietze, W., Meischner, T., Gänsfuß, R., Grenner, K., Schuster, K.-M., Völkel, P., & Roßbach, H.-G. (1998). Wie gut sind unsere Kindergärten? Eine Untersuchung zur pädagogischen Qualität in deutschen Kindergärten. Neuwied: Luchterhand.

Items

For parents, it is always a big event when their child learns something new. Please tell us what new things your child can do (Für Eltern ist es immer ein großes Erlebnis, wenn das Kind schon wieder etwas Neues kann. Bitte geben Sie an, welche Dinge das bei Ihrem Kind sind):

Talking (Sprechen)

  1. Understands brief instructions such as “go get your shoes” (Versteht kurze Anweisungen, wie z.B. „hole deine Schuhe”)

  2. Forms sentences with at least two words (Bildet Sätze mit mindestens zwei Wörtern)

  3. Speaks in full sentences (with four or more words) (Spricht in ganzen Sätzen (mit vier und mehr Wörtern))

  4. Listens attentively to a story for five minutes or longer (Hört einer Geschichte 5 Minuten oder länger aufmerksam zu sein)

  5. Passes on simple messages such as “dinner is ready” (Überbringt einfache Nachrichten wie z.B. „Essen is fertig”)

  6. (since 2010) Follows instructions (heard five minutes before) (Folgt Anweisungen, die es fünf Minuten zuvor gehört hat)

  7. (since 2010) Tells his/her first and lastname when asked for it (Nennt seinen Vor- und Nachnamen, wenn es danach gefragt wird)

  8. (since 2010) Listens attentively to stories for at least 15 Minutes (Hört in der Regel Geschichten mindestens 15 Min. aufmerksam zu)

Scale: 1 = Yes (ja), 2 = To some extent (teilweise), 3 = No (nein)

Everyday skills (Alltagsfertigkeiten)

  1. Uses a spoon to eat without assistance and without dripping (Isst selbstständig mit dem Löffel, ohne zu kleckern)

  2. Blows his/her nose without assistance (Putzt sich selbst die Nase)

  3. Uses the toilet to do “number two” (Benutzt für „großes Geschäft” die Toilette)

  4. Puts on pants and underpants the right way around (Zieht sich Hosen und Unterhosen selbst richtig herum an)

  5. Brushes his/her teeth without assistance (Putzt sich selbst die Zähne)

Scale: 1 = Yes (ja), 2 = To some extent (teilweise), 3 = No (nein)

Movement (Bewegung):

  1. Walks forward down the stairs (Läuft Treppen vorwärts herunter)

  2. Opens doors with the door handle (Öffnet Türen mit Türklinke)

  3. Climbs up playground climbing equipment and other high slayground structures (Klettert auf Klettergerüste und andere hohe Spielgeräte)

  4. Cuts paper with scissors (Schneidet mit einer Schere Papier durch)

  5. Paints/draws recognizable shapes on paper (Malt auf Papier erkennbare Formen)

  6. (since 2010) Holds pens in the right way (not fist grip) when drawing (Hält Stifte richtig (nicht mit der Faust), um zu malen)

Scale: 1 = Yes (ja), 2 = To some extent (teilweise), 3 = No (nein)

Social relationships (Soziale Beziehungen):

  1. Calls familar people by name; for example, says “mommy” and “daddy” or uses the father’s first name (Nennt vertraute Personen beim Namen; sagt z.B. „Mama.” „Papa” oder verwendet den Vornamen des Vaters)

  2. Participates in games with other children (Nimmt an Spielen mit anderen Kindern teil)

  3. Gets involved in role-playing games (“playing pretend”) (Beschäftigt sich mit Rollenspielen („tun als ob”))

  4. Shows a special liking for particular playmates or friends (Zeigt eine Vorliebe für bestimmte Spielgefährten oder Freunde)

  5. Calls his/her own feelings by name, for example, “sad,” “happy,” “scared” (Benennt eigene Gefühle, z. B. „traurig,” „freuen,” „Angst”)

  6. (since 2010) Takes turns with other children when playing without beeing asked to do so (Wechselt sich mit anderen beim Spielen ab, ohne darum gebeten zu werden)

Scale: 1 = Yes (ja), 2 = To some extent (teilweise), 3 = No (nein)

Items and Scale Statistics

year

variable

count

mean

sd

itemrestcorr

alpha

2005-2013

spch1

6337

1.15

0.40

0.26

0.67

2005-2013

spch2

4162

1.08

0.35

0.54

0.67

2005-2013

spch3

4535

1.33

0.61

0.60

0.67

2005-2013

spch4

3672

1.56

0.68

0.31

0.67

2005-2013

spch5

4526

1.15

0.45

0.57

0.67

2010-2020

spch3

6947

1.38

0.64

0.57

0.70

2010-2020

spch5

6931

1.18

0.49

0.50

0.70

2010-2020

spch6

6553

1.56

0.62

0.37

0.70

2010-2020

spch7

6575

1.67

0.78

0.49

0.70

2010-2020

spch8

6565

1.70

0.72

0.38

0.70

year

variable

count

mean

sd

itemrestcorr

alpha

2005-2020

skll1

10268

1.46

0.60

0.35

0.67

2005-2020

skll2

10261

1.71

0.74

0.42

0.67

2005-2020

skll3

10257

1.99

0.90

0.42

0.67

2005-2020

skll4

8097

1.82

0.76

0.55

0.67

2005-2020

skll5

8099

1.62

0.69

0.37

0.67

year

variable

count

mean

sd

itemrestcorr

alpha

2005-2013

mvmn1

4539

1.07

0.31

0.30

0.52

2005-2013

mvmn2

6336

1.17

0.52

0.28

0.52

2005-2013

mvmn3

4536

1.20

0.48

0.33

0.52

2005-2013

mvmn4

4523

1.50

0.75

0.41

0.52

2005-2013

mvmn5

4533

1.81

0.75

0.29

0.52

2010-2020

mvmn1

6953

1.09

0.35

0.28

0.57

2010-2020

mvmn3

6944

1.24

0.53

0.31

0.57

2010-2020

mvmn4

6918

1.59

0.80

0.40

0.57

2010-2020

mvmn5

6945

1.79

0.76

0.36

0.57

2010-2020

mvmn6

8736

1.61

0.76

0.35

0.57

year

variable

count

mean

sd

itemrestcorr

alpha

2005-2013

sclr1

4173

1.02

0.16

0.24

0.51

2005-2013

sclr2

6701

1.40

0.59

0.20

0.51

2005-2013

sclr3

4538

1.24

0.52

0.25

0.51

2005-2013

sclr4

4528

1.33

0.60

0.40

0.51

2005-2013

sclr5

4532

1.28

0.55

0.40

0.51

2010-2020

sclr2

9116

1.34

0.55

0.17

0.57

2010-2020

sclr3

6927

1.35

0.64

0.30

0.57

2010-2020

sclr4

6909

1.36

0.63

0.42

0.57

2010-2020

sclr5

6937

1.31

0.59

0.40

0.57

2010-2020

sclr6

6527

1.58

0.69

0.37

0.57